Księga Powtórzonego Prawa – kolejne spotkanie Szkoły Biblijnej
W środę 13 lutego 2019 roku, po Mszy św. wieczorowej w salce na plebanii odbyło się kolejne spotkanie Szkoły Biblijnej. Tematem spotkania była analiza wybranych fragmentów z Księgi Powtórzonego Prawa.
Księga Powtórzonego Prawa w rzeczywistości nie została napisana w czasach Mojżesza, ale parę stuleci później, a mianowicie w czasie, gdy Izrael znajdował się w stanie kryzysu politycznego. Jej autorzy zaprowadzają czytelnika na równiny Moabu, po wschodniej stronie Jordanu. Osiedlenie się Izraela datuje się przeważnie na XIII wiek przed narodzeniem Chrystusa. Scena przedstawiona w Księdze Powtórzonego Prawa odzwierciedla jednak inną sytuację historyczną. W drugiej Księdze Królewskiej (22-23) przytoczona jest historyczna relacja o znalezieniu w świątyni w Jerozolimie (22,8.10-11) „księgi Prawa (Tory)” w osiemnastym roku panowania króla Jozjasza (622 r. przed n. Ch.). Księga ta jest także nazwana „księgą przymierza” (23,2). Od początku XIX wieku powszechnie przyjmuje się, że księga Tory znaleziona w świątyni jerozolimskiej była oryginalną Księgą Powtórzonego Prawa. Została napisana jako program reformy króla Jozjasza. Przywódcy reformy, tzn. kapłani lewiccy i pisarze w Jerozolimie (2 Krl 22,8) nie „odkryli” księgi Tory, ale napisali ją na nowo jako konstytucję Izraela, nadając nową interpretację „odkrytym” przez siebie starym zasadom, na których opierały się wcześniejsze prawa królestwa. Księga Powtórzonego Prawa nawiązuje do starych zasad, takich jak prawo z Wj 34, 11-26 i prawa w „Księdze Przymierza” (Wj 20,22-23,33) oraz Dekalogu. Zgodnie z tym możemy mówić o Księdze Powtórzonego Prawa jako „drugim/powtórzonym Prawie”.
Uczestnicy spotkania wskazali na ważne elementy które niesie Księga Powtórzonego Prawa: 1) kult Pana, jednego Boga, nie dopuszczał już składania ofiar w sanktuariach lokalnych, ale centralizował go w miejscu „które sobie wybierze Pan… by tam umieścić swoje imię na mieszkanie” (Pwt 12; 14, 22-29nn); 2) zasadniczym elementem kultu nie była już ofiara, ale czytanie, medytacja słów z księgi Prawa Bożego (6,6-9nn).
Bóg w Księdze daje obietnicę, że Izrael będzie miał proroka podobnego do Mojżesza (18,15.18), przygotowuje grunt dla proroków. Nowy Testament najczęściej cytuje fragmenty z Księgi Powtórzonego Prawa.
Uczestnicy Szkoły Biblijnej wskazali na potrzebę głębszego poznania istoty przymierzy zawieranych pomiędzy Bogiem i człowiekiem. Przymierza na Górze Synaj (Wj 20,1-21) oraz Przymierza na Górze Horeb (Pwt (5,1-21). Ten temat będzie treścią kolejnego spotkania.
Ustalono kolejne spotkanie Szkoły Biblijnej na dzień 20 marca 2019 roku o godz. 18.45.